Annak érdekében, hogy javítsuk a webshopunk felhasználói élményét, sütiket helyeztünk el benne. Köszönjük, hogy elfogadod ezeket.

Ebike - az elektromos járművek királya

Bixie csapat - 2023. 11. 22. 13:57:21
Ebike - az elektromos járművek királya
Az elektromos járművek alapvető szerepet játszanak bolygónk klímájának megóvásában és a természetvédelmi törekvésekben. Noha árnyoldalai is lehetnek a rohamosan fejlődő technológiának, az vitán felül áll, hogy az elektromos járművek környezetvédelmi szempontból sokkal jobb megoldást jelentenek, mint a kőolajszármazékokat égető, robbanómotoros járgányok. Az elektromos kerékpár pedig ebben a mezőnyben is kiemelkedően teljesít és ezt mára egyre több konkrét adat, statisztika és tanulmány támasztja alá.

Elektromos járművek az olajtüzeléssel szemben

Az elektromos járművek területén végzett legfrissebb kutatások kimutatták, hogy ez elektromos kerékpárok (és triciklik) kétszer annyi olajat spórolnak meg, mint az egyéb kategóriás e-járművek összesen. Mit jelent ez pontosan? Az elektromos teherautók és furgonok használatával közel 27 ezer hordó olajszarmázék (1 hordó= 158, 98 liter) elégetését spórolja meg az emberiség. A jóval elterjedtebb elektromos buszok üzemeltetésével világszinten nagyjából 200 ezer hordó olajat takarítottunk meg, míg az egyre népszerűbb elektromos autók több, mint 250 ezer hordónyi olaj felhasználását tették elkerülhetővé. Félmillió hordó olaj, ami nem a légkörben végezte? Nem rossz. Ami viszont igazán jó, az az ebike. Az elektromos biciklik és triciklik ugyanis önmagukban egymillió hordó olajat spóroltak meg. Az ebike megjelenése Ázsiában drasztikusan visszaszorította a robogók, segédmotorkerékpárok, motoros riksák használatát, és egyre többször helyettesítik a személyautókat is, szerte a világon. Az ebike forradalma az elektromos járművek forradalmán belül is kiemelkedő.

A környezet szempontjából további jó hír, hogy az e-kerékpárok akkumulátorigénye is jóval alacsonyabb, mint a villanyautóké. Számszerűsítve nagyjából a tizede, vagy másképpen közelítve, azzal az akkumulátorpakkal, amivel egy elektromos autó 25 kilométer tud megtenni, egy ebike 250 km-re jut el. Ha pedig nem sima személyautóval, hanem mondjuk egy e-kisteherautóval kel versenyre, akkor az e-bringával a megtehető táv több, mint a húszszorosára nő. Az elektromos akkumulátorok napjainkban hatalmas és gyors fejlődést mutatnak, számos gyártó bennük látja a közlekedés jövőjét. A Tesla, a BMW például a legújabb hengeres akkukkal működik, arról pedig készült már egy cikk, hogy az ilyesmik gyártásában toplistás EVE Energy, aki a Samebike EVE akkumulátorokat is gyártja, mennyire high-tech és előremutató.

Szép eredmények, impozáns számok, de egy kerékpár sok esetben nem válthatja ki az autót, szól az ellenvetés. Ha terheket, csomagokat is kell szállítani, ha zordak az időjárási viszonyok, ha nagyon sietnünk kell, vagy ha tényleg hosszú utakra indulunk, akkor az ebike sem segít. Valóban, az ebike sok helyzetben tényleg használhatatlan, sok esetben azonban valós alternatívát jelent. Gondoljunk például a reggeli dugóban rostokoló ingázókra, akiknél nincs több egy kis hátizsáknyi holminál és az agglomerációból araszolnak a munkába, majd haza, nap, mint nap.

Egy amerikai kormányzati kutatás kimutatta, hogy az amerikai autósok útjainak fele öt kilométernél, kétharmada pedig kilenc kilométernél rövidebb, ezek a távolság pedig kerékpárral, pláne e-kerékpárral is sok esetben könnyedén megtehetők. Sőt, ha a nagyvárosi dugókra gondolunk, könnyebben is, mint autóval.

És ha már dugók: Belga kutatók arra a megállapításra jutottak, hogy ha a jelenleg autóval megtett utaknak csupán 10 százalékában cserélnénk le az autót kerékpárra, akkor a forgalom volumene 40 százalékkal csökkenne.

További kutatások, további előnyök

Egy 2022-es svéd tanulmány megállapítása szerint az ebike-ot túlnyomórészt az autóhasználat kiváltására vették igénybe a megkérdezettek. Az elektromos kerékpár nem a hagyományos bringákat vagy a gyaloglást, hanem az autóhasználatot váltotta ki, ami a szóban forgó kutatás szerint közel 40 százalékkal csökkent Svédországban. Márpedig a skandináv állam klímája kimondottan zord, tehát úgy tűnik, északon a barátságtalan idővel indokolni az autó kényelmét, inkább kifogás, mint valós indok. Öltözz melegen, az ebike nyergében úgysem kell izzadnod – szól a svéd recept.

Egy 2019-es, egész Európára kiterjedő felmérés szerint az e-bringások sokkal könnyebben lódulnak neki és tesznek meg nagyobb távolságokat, mint a hagyományos kerékpárok nyergében útnak indulók. Az e-bikerek átlagosan kétszer akkora távokat tesznek meg és ez jó hatással van az egészségükre is. Nézd meg, mennyire jól bírta a bicajunk és mi is például a durva BuBa útvonalat!

Elektromos járművek egy nehéz út kezdetén

Ahhoz, hogy átlássuk, mit is jelentenek a felsorolt számok, összefüggéseibe kell helyeznünk az adatokat. Az elektromos járművek által megtakarított olaj a teljes felhasználásnak csupán 3 százaléka. Az igazán nagy olajpusztítók, a hajók, repülőgépek és kamionok világában sajnos még csak nyomokban jelentkezik az e-forradalom. A kisebb járművek körében azonban rohamosan terjed és az így megspórolt olaj 2/3-át az ebike-nak köszönhetjük. Ezért is irányul erre az eszközre nagyon sok kutató figyelme. Egy 2019-es wales-i tanulmány megállapítása szerint a rövid utazások nagyjából 40 százalékának esetében lehet reális opció a gyaloglás vagy a kerékpározás. Ugyanakkor már ennyi is 5 százalékkal csökkentené a CO2 kibocsátást. 

Sajnos a globális CO2 emisszió folyamatosan és rohamosan növekszik. 1950 körül még csupán 5 megatonnányi szén-dioxid került a légkörbe az emberiség ténykedése (ipar, fűtés, hőerőművek, közlekedés) következtében, ez a szám 2005-re 30 megatonna fölé nőtt, mára pedig a 40 megatonna (40 millió tonna) közelében jár. A járművek által kibocsátott károsanyag-mennyiség kb. 40 százalékát a személyautók termelik, a fennmaradó 60 százalék felét a teherautóknak köszönhetjük, a másik feléért pedig a repülők, hajók, tömegközlekedési eszközök a felelősek. 

Tehát még mindig nagyon sokat autózunk, sokszor indokolatlanul, rossz beidegződések mentén ülünk autókba, állunk a dugókban és szennyezzük környezetünket. Az elektromos autók az utóbbi problémán sokat segítenek, az elektromos kerékpárok viszont az egész közlekedést fluidabbá és felszabadultabbá, teszik. Ahogyan azt a kutatások is igazolják, hatékonyság és környezetvédelem terén az ebike egyaránt az elektromos járművek királya.