Annak érdekében, hogy javítsuk a webshopunk felhasználói élményét, sütiket helyeztünk el benne. Köszönjük, hogy elfogadod ezeket.

Budapest - Balaton kerékpárút (BuBa útvonal) vélemény

Bixie csapat - 2023. 07. 27. 15:14:47
Budapest - Balaton kerékpárút (BuBa útvonal) vélemény
Hogy milyen volt elektromos kerékpáron a Budapest - Balaton kerékpárút, és hogy le lehet-e jutni mindössze 1 töltéssel? Nézd meg összefoglaló videónkat! Részletes BuBa útvonal a cikkben.

 

A Budapest-Balaton kerékpárút, bringás körökben BuBa útvonal, az ország talán legrégebben várt bringás útja, amely fővárosunkat köti össze legnagyobb tavunkkal. A Balaton már száz éve is kedvelt úticélja volt a vízparti nyaralásra vágyó budapestieknek, ehhez képest csak 2017-ben született meg a döntés a BuBa útvonalának kiépítéséről. Az átadásra csak idén kerülhetett sor, mert az építkezés meglehetősen vontatottan haladt. Mostanra azonban elkészült és már mi is alig vártuk, hogy kipróbálhassuk, persze elektromos bringáinkkal.

1. nap: Budapest (MOM Park) - Pákozd

Kezdődjék is a videós beszámoló a Budapest-Balaton ebike-túránk első szakaszáról. Budapest-Pákozd, 78,5 km, összesen 630 méter szint. Röviden összefoglalva: gyönyörű tájak, embert próbáló emelkedők.  A napi útvonalat és statisztikákat mi Komootban szoktuk rögzíteni, most is így tettünk, úgyhogy a részletes szint térképet és útvonalat itt tudod megnézni:

 

A hivatalos BuBa útvonal a Kamaraerdőnél indul és egyértelműen nem a Velencei-tó, hanem Biatorbágy felé veszi az irányt. A Budapest-Balaton kerékpárút első szakaszának hegyen-völgyön kanyargó nyomvonala nem sok vérbeli bringás tetszését nyerte el. Valóban, jóval rövidebb és könnyebb a 7-es út mentén elindulni a Balaton felé, a döntéshozók azonban jobbnak látták a kerékpárosokat látványosabb és békésebb tájak felé irányítani a sokat kritizált, veszélyes, benzingőzös, zajos és mellesleg unalmas autóutak helyett.

Az etyeki dombhátakon kanyargó BuBa útvonala viszont nem csak sokkal szebb, hanem jóval hosszabb és jóval nehezebb is lett. A Budapest-Balaton kerékpárút szintemelkedése több, mint a Gyöngyös-Kékestető útvonalé. Gyakorlott és elszánt bingásoknak valószínűleg ez nem kihívás, de hétvégi kerekezőknek, gyerekekkel nekiindulóknak, vagy egyszerűen csak laza kikapcsolódásra vágyóknak még ideális időben sem nyújthat üdítő élményt. Kivéve akkor, ha elektromos bringára ülnek.

Míg a fogósabb kaptatókon sorra lassultak le az izzadó sporttársak, nekünk az ebike nyergében csak kicsit kellett jobban rádolgoznunk a pedálokra. Még az összecsukható, városi kerékpárral is lazán teljesíthető volt a táv, az RSA-01 pedig úgy hagyta maga mögött az emelkedőket, mint más a lejtőket. A lejtők között egyébként van néhány veszélyesebb is, ezek szintén nem az önfeledt családi tekergések barátai, biztonságos abszolválásuk némi gyakorlatot és sűrű fékezést igényel, főleg a gazdasági utakról a bringasávra felhordott apró kavicsok és homok miatt.

A Budapest-Balaton kerékpárút Velencei-tóig tartó szakasza látványos, élvezetes, de elektromos kerékpár nélkül komoly kihívást jelent. Nekünk nem okozott nehézséget, ahogyan bringáinknak sem, hiszen mindkét ebike akkumulátora jól bírta a kiképzést. Az RSA-01 töltöttsége nagy részét megőrizte az út végére, de a kisebb e-bringában is bőven maradt tartalék. A kényelmes célba érés előtt mellékesen feltöltött egy lemerült telefont is.

 

2. nap: Pákozd - Balatonakarattya

Második nap Pákozdról indulva egészen a Balaton kapujáig, második otthonunkig, Balatonakarattyáig szerettünk volna eljutni. Még jó, hogy második napra terveztük a rövidebb szakaszt, mert olyan szembeszél volt egész nap, hogy azoknak a barátainknak, akik hagyományos bringával jöttek velünk irtó nagy szívás volt így is a megtett 46,8 km.

A napi penzumot itt is rögzítettük Komootban.

 

→ Meg tudja-e tenni egy ebike egy töltéssel a 125 km-es Budapest-Balaton távot?

→ Érdemes-e nekivágni a BuBának egy 20 colos kerekű összehajtható ebike-kal?

→ Az emelkedő vagy az ellenszél-e a bringás nagyobb ellensége?

→ Egyáltalán: érdemes-e végig tekerni a tavaly átadott, immár egybefüggő kerékpárúton?

Ezekre a kérdésekre mind választ adunk a BuBáról készült videósorozatunk második részében, íme.

 

A BuBa útvonal második fele jóval könnyebb, mint a dombok között futó első etap, ugyanakkor itt van a Budapest-Balaton kerékpárút legkellemetlenebb szakasza is, a Székesfehérváron átkígyózó rész.
Ezt sem a harcedzett bringások, sem az ebike előnyeit élvező utazók nem találhatják élvezetesnek. A hol forgalmas utakon, hol panelházak között átvezetett kerékpárúton ráadásul könnyen eltévedhet az, aki először próbál átvergődni rajta, egykettőre poros földutakon találva magát. (Szerencsére a SAMEBIKE kiemelkedő por- és nagyon jó vízállósággal bír, így ezek a kitérők sem jelentenek valódi gondot, legfeljebb némi bosszúságot.)

Székesfehérvár után szerencsére minden bringás számára megszűnnek a terep adta nehézségek, a Balatonig kényelmes, kellemes és biztonságos kerékpárúton tekerhetünk végig, a mérsékelt emelkedőkért pedig általában lejtők kárpótolnak minket.

Gondok azonban így is akadhatnak, nekünk az erős szembeszél mutatta meg, hogy a viszonylag sík terepen is nagyon jól jön az elektromos rásegítés. Ez azonban már egy kompakt, kis kerékátmérőjű városi ebike-ot is maradéktalanul alkalmassá tesz a táv teljesítésére. A SAMEBIKE akkumulátorainak megbízhatóságát pedig mi sem bizonyítja jobban, mint az RSA-01 teljesítménye, amely, bár hajszál híján, de végül egyetlen töltéssel maga mögé utasította a BuBa 125 km-es távolságát.

Az első nap emelkedői és a második napi erős szél, valamint a teljes táv tekintélyes hossza alapján ez a rég várt kerékpárút komoly kihívást fog jelenteni a hagyományos bicajok nyergében próbálkozóknak, egyetlen nap alatti teljesítése pedig igazi sportteljesítménnyel ér föl. A Budapest- Balaton kerékpárút ezért a bringások túlnyomó többsége szerint egyértelműen nehéz besorolású, és talán nem is a legjobb megoldás a Balaton elérésére sem, ugyanakkor a sokat kritizált BuBa útvonal egy jó ebike nyergében bárkinek élvezetes kikapcsolódást nyújthat. Legalább egyszer mindenképp érdemes kipróbálni.