Mi az a pedelec és miért nem ebike?
Mi az a pedelec? Egy speciális elektromos kerékpár esetleg a modern elektromos bicajok régi változata? Vagy a pedelec jelentése tulajdonképpen ugyanaz, mint az ebike-é, csak ki így mondja, ki úgy? Ráadásul van már S-pedelec is, ami mintha szintén más lenne, mint a többi… Sok hasonló kérdéssel találkozunk, szóval, ha Te sem tudod a választ, olvass tovább, ebben a cikkben lerántjuk a leplet erről a talányról. Egyébként sem árt tisztában lenni azzal, hogy mit takarnak ezek az elnevezések, ugyanis valóban három különböző elektromos bringáról van szó, melyek a rájuk vonatkozó szabályokban is eltérnek egymástól.
Mi az a pedelec, S-pedelec és e-bike?
Jelenleg három különböző elektromos kerékpárt tartunk számon, melyek a hajtásmódban és a rájuk vonatkozó szabályokban különböznek leginkább. Mindhárom típusnak vannak városi, terep, összecsukható, vastag kerekű, fatbike, cross és egyéb változatai, tehát nem ebben kell keresni a csoportosítás nyitját. Hanem abban, hogy hogyan, mikor, mennyit segít a motor és ennek megfelelően ki és milyen feltételek mellett használhatja közúton, tehát milyen elektromos kerékpár jogszabály vonatkozik rá.
Azt, hogy közúton, fontos kiemelni, hiszen a KRESZ a közútnak minősülő utakra vonatkozik, tehát erdőben, réten, mezőn, szántón, az udvarodban vagy bármilyen más magánúton, ha ott máshogy nem rendelkezik a tulaj, azzal mész, amivel akarsz és úgy, ahogy neked tetszik. Viszont, ha forgalomban is mennél, akkor csak a pedelec egyenrangú a hagyományos biciklikkel.
Pedelec
A pedelec egy rövidítés, jelentése: pedal electric cycle. Ez egy olyan elektromos jármű, amely elektromos rásegítéssel támogatja erőfeszítéseidet, miközben hajtod a pedálokat. Tehát ha Te nem dolgozol, a motor is leáll, önállóan nem hajtja a bringát. Hivatalosan a pedelec-ek névleges teljesítménye 250 W és maximum 25 km/h sebességig ad rásegítést. Persze az ebike sebessége lehet nagyobb is, mehetsz gyorsabban, ha bírsz, viszont azt csak önerőből, mert a rásegítés 25Km/h-nál ki fog kapcsolni. Ez a típus kerékpárnak minősül, így, ha bicajozni tudsz, akkor más nem is kell hozzá. Persze azért jó, ha ismered a bringás KRESZ-t és be is tartod, valamint érdemes, de nem kötelező feltenni a bukósisakot és nincs rá kötelező felelősségbiztosítás sem.
S-pedelec
Az S-pedelec, azaz speed pedelec egy komolyabb darab, már ami a teljesítményt és a sebességet illeti, mert ennél a típusnál 45km/h óra sebességig kapsz elektromos rásegítést. Önálló meghajtása ennek sincs, tehát csak addig segít, ameddig tekersz. Az S-pedelec elektromos kerékpár jogosítvány nélkül nem vezethető közúton, előírás rá a bukósisak és a kötelező felelősségbiztosítás megkötése.
E-bike
Az ebike olyan elektromos kerékpár, amely moped módban, gázkarral (vagy gombnyomásra), teljesen önállóan is képes haladni, tehát nem kell tekerned, mégis dolgozik a motor. Jellemzően nagyobb teljesítményűek, akad köztük igazán nagy teljesítményű elektromos kerékpár is, melyekben erős motor, erős aksi van és javarészt nem szabályoznak le 25km/h-nál. Éppen ezért ezek már segédmotoros kerékpárnak minősülnek, ami a rájuk vonatkozó szabályokban is megmutatkozik. Kötelező ebike biztosítás, jogsi, bukósisak, ahogy az S-pedelecnél, viszont itt kapsz érte tisztán elektromos hajtást.
Amiben az elektromos kerékpárok típustól függetlenül megegyeznek
Most, hogy tisztáztuk, mi az a pedelec és a többiek, pár fontos és hasznos dolgot még szögezzünk le. Az első egy technikai információ, a hajtásvezérlés típusa, ami még pontosabbá teheti a képet. Az elektromos rásegítés mindhárom típusnál kétféle módon érkezhet: pedálszenzor vagy nyomatékszenzor által szabályozva. A pedálszenzor a beállított sebességet biztosítja, teljesen mindegy milyen erővel tekersz, a rásegítés mértékét a beállított fokozat határozza meg. Ezzel szemben a nyomatékszenzor egy érzékenyebb szerkezet, ami nagyobb teljesítményt ad le, ha erősebben pedálozol és visszavesz, amikor könnyedebben tekersz.
Reméljük most már tiszta az ebike és a pedelec jelentése, de ha még kérdésed van, tedd fel bátran, igyekszünk megválaszolni, hiszen szívügyünk az elektromos közlekedés népszerűsítése!