Elektromos kerékpár sebessége, hegyen, völgyön, fővárosban
Kulcsfontosságú kérdés az elektromos kerékpár sebessége, hiszen ezeket a bringákat elsősorban a kétkerekű közlekedés megkönnyítésére fejlesztették ki. Legtöbben a kényelmes munkába járásra vagy lazább sportolásra veszik igénybe a motor rásegítését. Márpedig nem mindegy, mennyi idő alatt érünk be a munkába, illetve onnan haza vagy milyen gyorsan tekerjük körbe a Tisza-tavat. Egy profi elektromos kerékpár sebessége a versenybringákéval vetekszik, de egy ebike nem igényel versenyzői teljesítményt az imponáló tempóhoz.
Hol számít az elektromos kerékpár sebessége?
Mindig és mindenhol, ahol nem öncélú kerekezésről van szó. Bringázni jó, és ha munkába is kerékpárral jársz, akkor szó szerint a kellemeset kötöd össze a hasznossal. Ugyanakkor senki sem szeret izzadtan, fáradtan, kimerülten megérkezni a munkahelyére, és a munkanap végén sem biztos, hogy elég kedv és energia marad mondjuk a Belvárosból hazatekerni a budai hegyekbe. A megoldás az elektromos bicikli, amelynek motorja biztosítja, hogy a tekerés soha ne legyen igazán megerőltető. Az elektromos kerékpár sebessége ugyanakkor mindig eléri azt a szintet, amit egy jó kondiban lévő pedálos határozottan odalépve ki tud hajtani a bringájából. De mit jelent ez konkrétan?
Azt, hogy sebesség dolgában az elektromos kerékpárral csak a versenykerékpárok vehetik föl a versenyt, és jellemzően ezek is csak sík terepen, kisebb (mondjuk úgy 5 km-en belüli) távon. Ilyen paraméterek mellett nagyjából ugyanannyi időbe telik megtenni ugyanazt a távolságot egy ebike és egy pillekönnyű versenykerékpár tulajdonosának. Feltéve persze, hogy az utóbbi szorgosan teker. Hosszabb távon, illetve komolyabb emelkedőkön a versenykerékpárok valamelyest lemaradnak, az elektromos kerékpár sebessége átlagosan számítva árnyalatnyival magasabb lesz.
Húzósabb emelkedőkön az önerőből hajtott hétköznapi bringák tempója nagyjából 4-5 km/h-ra csökken, ugyanezen az emelkedőn az elektromos kerékpár sebessége viszont kevesebb erőbedobás mellett is ennek legalább a duplája, ha nem a háromszorosa marad, így 10-15 km/h-val haladhatunk fölfelé is. Ez a hegymenetben produkált tempó nagyjából az átlagos, városi viszonyok között tekerő hétköznapi bringások sebességének felel meg. Csakhogy átlagos, városi viszonyok között az elektromos kerékpár sebessége már előbbieké duplája, kb. 30 km/h is lehet vagy az igazán vad darabok esetén ennél még sokkal több is.
Az elektromos kerékpár sebessége – nézzük a számokat!
Ez az átlagos, 30 km/h-s sebesség azt jelenti, hogy például a Hűvösvölgy és Kelenföld vasútállomás közötti kb. 12 km-es távot egy ebike különösebb erőfeszítés nélkül teljesíti 20-25 perc alatt, míg egy hétköznapi kerékpárral ehhez jó 45 perc kell.
Nézzünk még néhány példát! A Nyugati tértől a Boráros térig a Nagykörúton a 4-es, 6-os villamos 13 perc alatt teszi meg az utat. Kerékpárral, így e-bringával is, a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Múzeum körúton érdemesebb rövidíteni, ezzel mintegy 7 percre csökken a teljes menetidő. Autóval sem rossz. Mármint, ha nincs dugó, mert akkor konkrétan lehetetlen.
De mi a helyzet az igazán komoly távoknál? Aquincum vasútállomás és Csepel városközpontja között bő 18 km a távolság. Az útvonaltervező szerint ez a táv tömegközlekedéssel megtéve, optimális esetben minimum 1 órát vesz igénybe. Autóval, ideális esetben legalább 25 perc, viszont e-bringával is alig több, mint fél óra. Ez a duna-parti kerékpárparty egy átlagos bringával szintén több, mint egy óra lenne. Nagyon sok pontos, részletes kalkulátor és útvonaltervező érhető el a neten, és mára az ebike-al kapcsolatos tapasztalatok is bőségesek. Egyre gyűlnek a meggyőző érvek az ebike mellett. Mint azt a fenti példák is sejtetik, az elektromos kerékpár sebessége, városi viszonylatban még hosszú távokon is a gépkocsik tempójával vetekszik, úgyhogy ha nem akarsz a dugóban ülni, márpedig miért is akarnál, akkor válassz egy jó e-bike-ot, például ezt a trendi és fürge városi cirkálót, amit Samebike XWP10 néven is szólíthatunk, vagy vedd meg full extrás összecsukható városi bringánkat, a Samebike 20LVXD30-II-t!