Vastag kerekű elektromos kerékpár – Környezetbarát terepjáró két keréken
A vastag kerekű elektromos kerékpár bámulatos sokoldalúsága Téged is meg fog lepni! Persze ha igazán tapasztalt bringás vagy, akkor aligha esik a pedálig az állad, mert már sejtheted, hogy micsoda távlatokat nyitó járgányokról van szó. Minket mindenesetre kellemes meglepetésként értek a szélesebb gumikkal szerelt Samebike RS-A01 előnyei, amikor elkezdtük használni. Meggyőzően bizonyított a Budapest-Balaton kerékpárúton is, a városi közlekedésben pedig imádnivaló. Gondoltuk, nehéz lesz überelni, de tévedtünk. A Samebike RS-A02 egyszerűen új fejezetet nyit az e-bringák történetében. Egy bivalyerős motorral ellátott, akadályokat nem ismerő, all terrain fatbike, ami ráadásul összecsukható is. Kiforrott megoldások merész ötvözete, amin nem fog kis sem hó, sem homok, sem eredi út, sem pedig kavicsos, sziklás hegymenet. A vastag kerék csodákat művel az utakon, és most kifejtjük, hogyan.
Milyen talajra való a vastag kerekű elektromos kerékpár?
Egy vastag kerekű elektromos kerékpár szinte mindenhol elmegy. Ha nem extrém járhatatlan a talaj, akkor nem hogy útra, de ösvényre sincs szüksége, homokon, kavicson, gyepen, porban, sárban, árkon-bokron, hegyen-völgyön elboldogul. Még a lápos, pocsolyás, vizes utakon is átgördül, mert a széles, fat tire kialakítás miatt eszméletlenül jól tapad. Nagy felületen érintkezik a talajjal, a bordázata csak úgy markolja, amit ér. Igazából a világból is ki lehetne hajtani rajta, mert a széles gumik jelentette terepjáró előnyök mellett az erős elektromos meghajtás megoldja a nagyobb ellenállásból adódó hátrányokat. Egyébként, bár ránézésre ormótlannak és nehézkesnek tűnik, egy fatbike tekerése nem sokkal nehezebb, mint egy átlagos kerékpáré, ebike kivitelnél pedig végképp nem jelenthet gondot.
A Bixie első fecskéje ebben a stílusban, a fatbike jellegű városi ebike, egy viszonylag vastag kerekű elektromos kerékpár, ami városban csodás és terepen is sokkal jobban, könnyebben és sokoldalúbban használható, mint az átlag kerékkel rendelkező társai. Az első ténylegesen fatbike kerekű bringánk, az összecsukható vasgyúró RS-A02 nyergében pedig bátran elhagyhatóak a kerékpárutak is. Elhanyagolt, köves, kátyús földút? Homokos szőlőhegy, hóborította talaj? Nem probléma, még csak erőlködnöd sem kell. A széles gumik további előnye, hogy sokat csillapítanak a rázkódáson is, amely köves, kavicsos ösvényeken intenzíven jelentkezik. A széles, masszív kerekek rendkívüli stabilitást kínálnak, ami magasfokú biztonságérzetet nyújt.
A vastag kerekű elektromos kerékpár eredetileg a világjárók számára kitalált járgány volt. A havas vagy homokos, esetleg lápos, füves-vizes tájakat is két keréken felfedezni vágyóknak alapvető szükségünk volt olyan abroncsokra, amik nem süppednek be, nem csúsznak meg és jól kapaszkodnak salakos, porózus talajú emelkedőkön is. Az északi sarkra is eltekertek fatbike-on, szóval aligha találsz olyan helyet, ahol az észszerűség határain belül egy pár vastag kerékkel ne mehetnél el. Az IP54 védelem jelzi, hogy az RS-A02 kiváló vízállósággal rendelkezik, semmi baja nem lesz sem a felcsapódó víztől, sem a zuhogó esőtől. Egyébként mindegyik Samebike kerékpárt ellátták ezzel, így nyilván a városi vastagkerekűnket is. Ha mindezt még megspékeljük egy bitangerős Ananda motor erejével és hosszú futásidőt kínáló, tartós Li-ion akksival, akkor lényegében kimaxoltuk azt a szabadságot és alkalmazkodóképességet, amit egy kerékpár elérhet. Az 18650 akku az RS-A02 esetén 100 km-es távon is bizonyít egyetlen töltéssel, ráadásul egy éjszaka alatt feltölt 0-ról 100%-ra. Ha moped módban, tehát tekerés nélkül használod, 60 km-re akkor is elég. Az RS-A01 mindkét módban egy kicsit messze visz, egy kicsivel gyorsabban tölt, tehát 4-6 óra alatt fullon van, de igazán számottevő különbség nincs a kettő között. Az akku könnyű és könnyen kivehető, így pótakksival aztán tényleg megszűnnek a távolságok.
A vastag kerekű elektromos kerékpár hátrányai
Eddig csak az előnyöket ecseteltük, de úgy kerek a történet, ha a hátrányokról is beszámolunk. A fat tire kerekek, a meghajtásukról gondoskodó brutális motor és a masszív váz nyilván mind plusz kilókat jelentenek. Egy all terrain ebike tehát nehezebb. Az RS-A01 24 kg, az RS-A02 pedig 33 kg. Bár ez tulajdonképpen inkább egy jó pont a Samebike-nak, mert az ilyen járgányok közt nem ritkák a jóval súlyosabb darabok sem. Az RS-A02, a maga 33 kilójával nem túl könnyen mozgatható darab, azonban saját lábán szinte bárhol átjut, így aligha kell a vállra venned. Mivel összecsukható kivitel, amikor kénytelen vagy szállítani, akkor könnyedén be tudod rakni a csomagtatóba és a súly kérdése már meg is oldódott.
Talán hátrányként említhetjük még a vastag abroncsok kevésbé fürge kanyarodását. Ez inkább nagyobb sebességnél, aszfalton érezhető, ám mivel alapvetően nem versenybicajként használatos, aligha fog gondot okozni.
Egy vastag kerekű elektromos kerékpár vagy hagyományos fatbike jól használható városi, aszfaltos, kényelmes utakon is. Itt annyit kell megjegyeznünk, hogy érdemes jól felfújni a kerekeket, ezzel könnyítve még inkább a haladást, amennyiben saját erőből akarod megoldani. Ha ebike-on ülsz, ez kevésbé fontos szempont, ha pedig valamelyik Samebike van alattad, moped módban is élvezheted a haladást. Ha pedig ismét kifut alólad a kerékpárút és rátérsz az erdei ösvényekre, elhagyatott zúzalékutakra, engedj ki némi levegőt a kerekekből, mert a kevésbé kemény gumik nagyobb felületen tapadnak, jobban kapaszkodnak, biztosabb haladást biztosítanak.
Egy vastag kerekű elektromos kerékpár nyergében a szabadság új távlatai nyílnak meg, hiszen kiemelkedő menettulajdonságainak köszönhetően bátran elhagyhatod vele a kerékpárutakat bármilyen hívogató mezei út vagy csábító erdei ösvény kedvéért.