E-bike Európa-körkép: Mennyi az annyi, és hol száll rád a rendőr?

Az EU alapvető irányelvei
Kezdjük az alapoknál! Az Európai Unióban az elektromos kerékpárokra vonatkozó alapvető szabályokat a 168/2013/EU rendelet határozza meg. E szerint az e-bike-ok két fő kategóriába sorolhatók:
(Ha nagyon ráérsz és szeretnéd elolvasni az egészet, itt a link.)
1. Pedelec (Pedal Electric Cycle):Olyan kerékpárok, amelyeknél az elektromos motor csak pedálozás közben nyújt rásegítést, legfeljebb 25 km/h sebességig, és a motor teljesítménye nem haladja meg a 250 wattot. Ezek a járművek kerékpárnak minősülnek, így általában nem szükséges hozzájuk jogosítvány, biztosítás vagy bukósisak. Bátran választhatsz kínálatunkból.
2. S-Pedelec (Speed Pedelec): Olyan kerékpárok, amelyeknél a rásegítés 45 km/h sebességig működik, és a motor teljesítménye akár 500 watt is lehet. Ezek már segédmotoros kerékpárnak minősülnek, így a legtöbb országban jogosítvány, biztosítás és bukósisak viselése is kötelező.
Országonkénti eltérések, extra szabályok és furcsaságok
Bár az EU igyekszik egységes szabályozást kialakítani, a tagállamoknak lehetőségük van saját előírásaik bevezetésére. Nézzünk néhány példát!
Németország
Itt a pedelec-ekre vonatkozó szabályok megegyeznek az uniós irányelvekkel. Az S-pedelec-ek esetében azonban kötelező a biztosítás, a bukósisak viselése, és legalább AM kategóriás jogosítvány szükséges. Emellett a járművet fel kell szerelni visszapillantó tükörrel és hangjelző berendezéssel is.
A közlekedés során ha van külön bringás lámpa, csak azt figyelheted, az autós pirosat nem! Ha rossz lámpán mész át, könnyen jöhet egy 100 eurós csekk. Ha van kijelölt bicikliút, kötelező használnod, különben megbüntethetnek, még akkor is, ha az út teljesen üres.
Hollandia
A kerékpáros paradicsomban a pedelec-ek szabadon használhatók, de az S-pedelec-eket itt is segédmotoros kerékpárként kezelik. Kötelező a biztosítás, a bukósisak, és a járművet regisztrálni kell a hatóságoknál.
Jobbra kis ívben nem előzhetsz: Bringasávon mész, és lassú a forgalom? Ne előzd meg az autókat jobbról, mert szabályellenes. Rendszám nélküli S-pedelec? Nincs bringasáv! Az S-pedelec bringákkal nem hajthatsz a bicikliúton, hanem a főúton kell maradnod.
Franciaország
A pedelec-ekre nincs különösebb korlátozás, de az S-pedelec-ek esetében kötelező a biztosítás, a bukósisak, és legalább AM kategóriás jogosítvány szükséges. Emellett a járművet fel kell szerelni első és hátsó lámpával, valamint fényvisszaverő elemekkel. Kötelező a fényvisszaverő mellény: Lakott területen kívül sötétben és rossz időben viselned kell. A bukósisak 12 év alatt kötelező: Ha gyereked van és nincs rajta sisak, akár 750 eurós büntit is kaphatsz, amire nyilván semmi szükséged.
Olaszország
A pedelec-ek itt is szabadon használhatók, de az S-pedelec-ek esetében kötelező a biztosítás, a bukósisak, és legalább AM kategóriás jogosítvány szükséges. Emellett a járművet regisztrálni kell a hatóságoknál, és rendszámtáblával kell ellátni. A káosz az utakról a bicikliutakra is átragad: Olaszországban sok helyen kötelező a bicikliutakat használni, viszont ezek néha hirtelen véget érnek vagy eltűnnek. Körforgalomban bringásként figyelj! Az olasz autósok gyakran nem számítanak rád(ahogy másra se nagyon), és itt nincs automatikus elsőbbséged.
Spanyolország
A pedelec-ekre vonatkozó szabályok megegyeznek az uniós irányelvekkel. Az S-pedelec-ek esetében kötelező a biztosítás, a bukósisak, és legalább AM kategóriás jogosítvány szükséges. Emellett a járművet regisztrálni kell a hatóságoknál. Autópályára tilos menned,bár ez evidensnek tűnik, Spanyolországban még az autóutak egyes szakaszain sem szabad bringázni. A bukósisak lakott területen kívül 16 éven aluliaknak kötelező mindenhol, de felnőtteknek is kell lakott területen kívül, kivéve ha brutál hőség van vagy épp meredek emelkedőn vagy. Mindkettő elfordulhat arrafelé.
Néhány általánosság az EU-ban: alkohol, világítás, mobil és egy táblázat
Bár bringázni és e-bike-ozni jó móka, és a sör is az lehet, de országban a biciklisekre is vonatkozik a vezetési alkoholszint-korlátozás. Pl. Németországban 1,6‰ felett már simán elveszik a jogosítványodat (még akkor is, ha bringán ülsz!). Franciaországban és Olaszországban pedig már 0,5‰-nél is megbüntethetnek.
- Világítás és fényvisszaverők: Mindenhol kötelező sötétben és rossz látási viszonyok között, de pl. Dániában és Hollandiában külön szabályozzák, hogy milyen fényerejű lámpád lehet.
- Fülhallgató használata: Franciaországban és Spanyolországban tilos mindkét fülbe bedugott fülhallgatóval tekerni, mert veszélyesnek tartják.
- Mobilozás: Több országban (pl. Olaszországban, Spanyolországban) tilos menet közben telefonálni kézben tartott mobiltelefonnal – ha muszáj, akkor csak kihangosítóval vagy headsettel lehet.
Ahogy láthatod, bár az EU igyekszik egységes keretet biztosítani az elektromos kerékpárok használatához, az egyes országokban eltérő szabályok érvényesek. Ezért, ha egy kiváló bixie-s e-bike-kal tervezel külföldre utazni, mindig érdemes előre tájékozódni a helyi előírásokról, hogy elkerüld a kellemetlen meglepetéseket. Ne feledd: a biztonság és a szabályok betartása mindig elsődleges, bárhol is járj Európában! Figyelj oda, nehogy egészségre káros reflektorfénybe kerülj.
A cikk röviden és a táblázat. Figyelj oda, ahova mész, amivel mész és akikkel mész. Akkor nagy baj nem érhet. Tényleg, mivel mész?
Ország |
Pedelec szabályok (≤25 km/h, ≤250W) |
S-Pedelec szabályok (≤45 km/h, ≤500W) |
Egyéb különleges előírások |
Németország |
Nincs külön követelmény, sima bringaként kezelik. |
Jogosítvány (AM), biztosítás, rendszám, bukósisak, visszapillantó tükör kötelező. |
Csak közúton használható. |
Hollandia |
Megengedett, mint a hagyományos bringa. |
Regisztráció, biztosítás, bukósisak, rendszám kötelező. Nem használhatja a kerékpárutakat. |
A bukósisaknak megfelelőség-igazolással kell rendelkeznie. |
Franciaország |
Ugyanazok a szabályok, mint a sima bringákra. |
Jogosítvány, biztosítás, bukósisak szükséges. |
Rossz látási viszonyok között fényvisszaverő mellény kötelező. |
Olaszország |
Nincs külön követelmény. |
Jogosítvány, biztosítás, bukósisak, rendszám kötelező. |
Segédmotoros kategória alá tartozik. |
Spanyolország |
Szabadon használható. |
Jogosítvány, biztosítás, bukósisak kötelező. |
Fényvisszaverő mellény szükséges éjszaka vagy rossz látási viszonyok között. |
Magyarország |
Nem kell hozzá jogosítvány, biztosítás vagy rendszám. |
Segédmotor kategória: jogosítvány, bukósisak, biztosítás, rendszám kellhet. |
KRESZ szerint segédmotoros kerékpárként kezelik. |
Ausztria |
Pedelec bringákra nincs külön szabály. |
Jogosítvány (AM), biztosítás, bukósisak, rendszám szükséges. |
Az S-pedelec nem használhatja a kerékpárutakat. |
Szlovénia |
A pedelec bringák teljesen szabadon használhatók. |
Jogosítvány, biztosítás, bukósisak kötelező. |
Csak közúton használható, kerékpárutakon nem. |
Horvátország |
Pedelec bringákra nincs extra előírás. |
Jogosítvány, biztosítás, bukósisak szükséges. |
16 éven aluliak csak bukósisakkal tekerhetnek még pedelec-en is. |
Románia |
Pedelec szabadon használható, de bukósisak ajánlott. |
Jogosítvány, biztosítás, bukósisak kötelező. |
Külön szabályozás szerint a 16 éven aluliak nem használhatják az S-pedelec-et. |
És ha nem volt elég, akkor ez a link részletes áttekintést nyújt több európai ország e-bike szabályozásáról, beleértve Németországot, Hollandiát, Olaszországot, Spanyolországot, Franciaországot, Lengyelországot, Ausztriát és Belgiumot.
Ide kattintva szintén országspecifikus információkat találsz az e-bike törvényekről Európában, hasonló országlistával.
Ez pedig kifejezetten a franciaországi e-bike szabályozásra összpontosít, részletezve a 2025-ös előírásokat.