Annak érdekében, hogy javítsuk a webshopunk felhasználói élményét, sütiket helyeztünk el benne. Köszönjük, hogy elfogadod ezeket.

Elektromos kerékpár szállítása buszon, vonaton, tömegközlekedésen

Az elektromos kerékpár szállítása sokaknak fontos kérdés, akkor is, ha a munkába járás eszköze az ebike és akkor is, ha egy kerékpártúra helyszínét szeretnénk megközelíteni tömegközlekedéssel. Alábbi cikkünkben az elektromos kerékpár szállítása körül vizsgálódunk, buszon, villamoson, vonaton, sőt, hajón is.

Nem igényel hosszas magyarázatot, hogy miért lehet szükségünk az ebike tömegközlekedéssel történő szállítására. Távolsági buszokon és vonatokon evidens az erre jelentkező igény, legyen szó vidékről Budapestre ingázó munkavállalókról vagy az országot két keréken megismerni kívánó kerékpáros túrázókról. Sajnos amilyen világos az elektromos kerékpár szállítása iránti szükséglet, olyan nyakatekert azt erre vonatkozó szabályozás a MÁV vonatokon éppúgy, mint a távolsági buszok esetében. Elkeseredésre azonban nincs ok, a kerékpárszállítás már tíz éve sem volt ördögtől való ötlet, jelenleg pedig egymást érik a pozitív változások. A megnövekedett érdeklődés miatt évről évre egyre több járaton egyre könnyebb és olcsóbb az elektromos kerékpár szállítása is. Nézzük a konkrétumokat!

Elektromos kerékpár szállítása a Volán járatain

A Volánbusz járatain az utastérben nyilván nem lehet semmiféle kerékpárt szállítani, a csomagtérben azonban elhelyezhető az összecsukható kerékpár. Feltéve, hogy időben állunk be a sorba, és bringánknak így jut hely a szintén oda kerülő gurulós bőröndök, cekkerek, kofferek mellett. Nem szabványos eljárás, de időnként megesik, hogy ha gyakorlatilag üres a csomagtér, akkor a jó arc buszsofőr a hagyományos, nem összecsukható bringa elhelyezését is megengedi ott. Jó hír, hogy egyre terjednek a kerékpárszállító buszok, ezeken három hagyományos bicikli szállítható a busz hátulján rögzítve, darabonként 990 forintos kerékpárjegy ellenében. Ilyenek például a Budapestről a Mátrába induló járatok buszai, ám az ilyen buszokra csak a megadott megállókban szállhatunk fel kerékpárral, mivel a kétkerekűeket a buszsofőrnek kell rögzítenie. Az aktuális szabályokat mindig tudod csekkolni a Volán kerékpárszállítással foglalkozó infóoldalán

A MÁV és az elektromos kerékpár szállítása

Vonattal alapvetően sokkal könnyebb bármely kerékpár, így az elektromos kerékpár szállítása is, ugyanakkor a MÁV szabályozása jóval bonyolultabb. A részletekről a MÁV-START weboldalán érdemes tájékozódni, néhány fontos infót azonban igyekszünk tisztázni. A MÁV alapvetően nyitott a kerékpáros utazóközönségre, folyamatosan fejleszti ezirányú szolgáltatásait. A gondok abból adódnak, hogy a személyszállító vasúti kocsik, motorvonatok kialakítása nagyon eltérő. Még mindig üzemben vannak olyan 50-60 éves járművek, amiken elméletileg ugyan lehetséges, fizikailag viszont szinte lehetetlen a kerékpárszállítás, különösen olyan faluszéli megállóhelyekről, amiken esetleg peron sincs. Ilyen kialakítású vagonokkal járnak egyébként az Intercity-vonatok is, esetükben azonban nincs gond, mert a releváns IC-járatokba szinte mindig besorolnak egy-egy kerékpárszállító kocsit (és az IC-k nem is állnak meg faluszéli megállókban). A korszerű villamos motorvonatok már mind rendelkeznek kerékpárszállításra szolgáló résszel, de még a villamosítatlan vonalakon pöfögő ősöreg dízel-motorkocsikban is megoldható a bringa elhelyezése, még ha nem is túl kényelmesen. A MÁV-nak egyébként 26 olyan, különböző típusú járműve van, amin bicaj, így elektromos bicikli szállítása is lehetséges. Az úgynevezett Pakli-kocsiban akár 58 db. kerékpár is szállítható kampókra akasztva, míg a Schlieren nevezetűben mindössze egyetlen egy darab elhelyezésére van mód. 
A MÁV szabályzata szerint egyébként egy személy egy kerékpárt szállíthat, és amennyiben a bringa kerékátmérője 20 colnál (azaz 50,8 cm-nél) nagyobb, úgy kerékpár-jegyet is kell venni. Sajnos a MÁV regulája jelenleg nem engedélyezi a 300 Watt teljesítményt meghaladó ebike-ok szállítását, bár ismerve a vasúti ügymenetet, nehezen képzelhető el, hogy a kalauz felszálláskor az elektromos kerékpár teljesítményét kezdi el firtatni. Az elektromos kerékpárokra szintén kerékpárjegyet kell venni, a kisebb kerekű cangák viszont ingyen szállíthatóak, az összecsukhatóság a MÁV-nál nem szempont. A vasúton egyébként számos kedvezménnyel számolhatunk, például a Magyar Kerékpáros klubkártyával rendelkező utasok 25%-os kedvezményben részesülnek és van külön jóárasított Balatoni kerékpárjegy is.

Elektromos kerékpár szállítása BMV-vel, azaz buszon, metrón, villamoson

Az ebike-tulajdonosok jelentős része a Fővárosban él, lássuk tehát, miként lehetséges elektromos kerékpár szállítása a BKK járatain! A HÉV-en és a fogaskerekűn egyszerű a helyzet, a kerékpárok 1 db. érvényes vonal- vagy gyűjtőjeggyel, illetve kerékpárbérlettel gond nélkül szállíthatóak a kijelölt kocsikban. Buszon, trolin és villamoson még kísérleti stádiumban van a dolog, de hónapról hónapra egyre több járaton lehetséges opció az elektromos kerékpár szállítása, így például a 14-es, 59-es vagy a 61-es villamoson, a 21-es, 57-es, 65-ös vagy a 91-es buszokon. A trolik közül egyelőre csak a 77-es alkalmas bringás utazásra, a BKK hajói közül pedig a 14-es az első fecske, amely a kétkerekűeket is várja (ha éppen közlekedik). Metrón kijelölt járatokon, adott időszakban szállítható kerékpár. Kis méretű és összecsukható bringa ugyanakkor minden járművön, minden járaton a rollerekhez vagy a kézipoggyászhoz hasonlóan ingyenesen szállítható. Persze némi csavar itt is van, míg a MÁV esetében 20 col, addig a BKK-nál 16 col, azaz 41 cm az ingyen vihető kerékátmérő határértéke. 

Összességében elmondható, hogy ismeretlen járat, új útvonal esetén érdemes előzetesen tájékozódni a bringák szállításának lehetőségeiről és felkészülni az esetleges buktatókra. Ugyanakkor a kerékpárbarát közlekedési trendeknek köszönhetően bízhatunk abban, hogy a sok vonatkozásban most is egészen utasbarát rendszer a jövőben folyamatosan fejlődni, javulni fog. A megszokott vonalakon, ismert járatokon közlekedve pedig az elektromos kerékpár szállítása sem okoz majd semmiféle fennakadást. Éljen a fenntartható közlekedés!