Barion Pixel
Annak érdekében, hogy javítsuk a webshopunk felhasználói élményét, sütiket helyeztünk el benne. Köszönjük, hogy elfogadod ezeket.

Hogyan áll 2025 nyarán Magyarországon az e‑bike biztosítás kérdése?

Bixie csapat - 2025. 06. 19. 22:17:45
Hogyan áll 2025 nyarán Magyarországon az e‑bike biztosítás kérdése?
Magyarországon jelenleg csak bizonyos elektromos kerékpár típusokra kötelező biztosítást kötni, például ha a jármű gázkarral is működik, vagy a tervezett sebessége meghaladja a 25 km/h-t. A MABISZ friss állásfoglalása alapján a súly és sebesség kombinációja is döntő tényező. Mivel a jogszabályi háttér – például a KRESZ módosítása – még nem teljes, több esetben is bizonytalan a besorolás. Szakértői javaslat szerint, ha kétséges a helyzet, érdemes inkább biztosítást kötni – évente pár ezer forintért komoly problémák előzhetők meg. De lássuk a részleteket!

Kezdjük a MABISZ állásfoglalásával (2024. július 16-tól)

  • A MABISZ és a magyar biztosítók leszögezi, hogy 2024. július 16-tól a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) már vonatkozik bizonyos mikromobilitási eszközökre is, többek között az e‑bike‑okra, ha azok megfelelnek az alábbi feltételeknek:

    • Kell biztosítás, ha

      • a jármű nettó tömege > 25 kg, és tervezési sebessége > 14 km/h,

      • vagy ha a jármű tömege ≤ 25 kg, de tervezési sebessége > 25 km/h.

    • Nem kell biztosítás, ha

      • az eszköz emberi erővel hajtott, vagy

      • súly ≤ 25 kg és sebesség ≤ 25 km/h,

      • vagy súly > 25 kg de sebesség ≤ 14 km/h

  • Az alábbi információs ábra segít eldönteni, hogy a Te esetedben szükség van-e biztosításra.

2. Jogértelmezési rések, KRESZ-módosítás hiánya

  • A magyar KRESZ módosítása még nem készült el, így a jelenlegi szabályozás gyakran bizonytalan – például az e‑bike-oknál.

  • Ha a jármű tervezett végsebessége meghaladja a 25 km/h-t, akkor bár nehéz ellenőrizni, már szükséges a kgfb.

  • Ha van gázkar, vagyis emberi rásegítés nélkül is megy – a rendőrség szerint az ilyen jármű segédmotoros kerékpár, tehát biztosítás kötelező (kgfb)

3. A rendőrség álláspontja

  • A rendőrség kifejtette, hogy az elektromos kerékpár csak akkor "kerékpár", ha nincs gázkar, a rásegítés max. 25 km/h‑ig tart, és csak pedálozás közben működik.

  • Gázkarral, vagy emberi erő nélküli meghajtással működő eszköz esetén segédmotoros kerékpárnak számít – ez pedig kgfb kötelezettséget von maga után.

4. Gyakorlati tanács egy biztosítási szakembertől

  • A kgfb éves díja mindössze 5–6 ezer Ft.

  • Ez az összeg jelentéktelen az esetleges bírsághoz vagy kárhoz képest – megéri inkább kötni.

  • Ezért, ha kérdéses, hogy a jármű megfelel-e a kritériumoknak, inkább megkötné a biztosítást.


Mit tegyél Te e‑bike-osként?

  1. Ellenőrizd a jármű nettó tömegét és tervezési sebességét.

  2. Ha > 25 kg plusz > 14 km/h, vagy ≤ 25 kg és > 25 km/h, akkor kötelező a kgfb.

  3. Ha pedig gázkar van, vagy tisztán motorral megy – akkor is kötelező.

  4. Köss biztosítást, ha kétséges – az éves pár ezer forint védelemhez képest aprópénz.


Összegzés egy táblázatban

Feltétel Biztosítás szükséges?
Tömeg > 25 kg & tervezési sebesség > 14 km/h Igen
Tömeg ≤ 25 kg & tervezési sebesség > 25 km/h Igen
Gázkar vagy motoros hajtás pedál nélkül Igen
Más esetek – alacsony tömeg, sebesség ≤ 25 km/h, pedálos rásegítéssel Nem szükséges

További bizonytalanságok

  • A végleges KRESZ módosítás még nem történt meg – ezért jelenleg inkább jogi- és kockázati alapú döntésként érdemes biztosítást kötni.

  • Még ha hivatalosan nem is kérik, a biztosítás pár ezer forintért jogi védekezést nyújt, főként bírság vagy baleset esetén.


Végezetül

Ha e‑bike-od gyorsabb, nehezebb, vagy gázkarral is működik, akkor kötelező biztosítást kötni rá – a MABISZ előírása szerint 2024. július 16. óta. Ha nem teljesíti a kritériumokat, akkor elvileg nem kell, de indokolt lehet a védelem miatt. Ez az egyik legolcsóbb módja a nyugodt közlekedésnek.