Hogyan áll 2025 nyarán Magyarországon az e‑bike biztosítás kérdése?

Kezdjük a MABISZ állásfoglalásával (2024. július 16-tól)
-
A MABISZ és a magyar biztosítók leszögezi, hogy 2024. július 16-tól a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) már vonatkozik bizonyos mikromobilitási eszközökre is, többek között az e‑bike‑okra, ha azok megfelelnek az alábbi feltételeknek:
-
Kell biztosítás, ha
-
a jármű nettó tömege > 25 kg, és tervezési sebessége > 14 km/h,
-
vagy ha a jármű tömege ≤ 25 kg, de tervezési sebessége > 25 km/h.
-
-
Nem kell biztosítás, ha
-
az eszköz emberi erővel hajtott, vagy
-
súly ≤ 25 kg és sebesség ≤ 25 km/h,
-
vagy súly > 25 kg de sebesség ≤ 14 km/h
-
-
-
Az alábbi információs ábra segít eldönteni, hogy a Te esetedben szükség van-e biztosításra.
2. Jogértelmezési rések, KRESZ-módosítás hiánya
-
A magyar KRESZ módosítása még nem készült el, így a jelenlegi szabályozás gyakran bizonytalan – például az e‑bike-oknál.
-
Ha a jármű tervezett végsebessége meghaladja a 25 km/h-t, akkor bár nehéz ellenőrizni, már szükséges a kgfb.
-
Ha van gázkar, vagyis emberi rásegítés nélkül is megy – a rendőrség szerint az ilyen jármű segédmotoros kerékpár, tehát biztosítás kötelező (kgfb)
3. A rendőrség álláspontja
-
A rendőrség kifejtette, hogy az elektromos kerékpár csak akkor "kerékpár", ha nincs gázkar, a rásegítés max. 25 km/h‑ig tart, és csak pedálozás közben működik.
-
Gázkarral, vagy emberi erő nélküli meghajtással működő eszköz esetén segédmotoros kerékpárnak számít – ez pedig kgfb kötelezettséget von maga után.
4. Gyakorlati tanács egy biztosítási szakembertől
-
A kgfb éves díja mindössze 5–6 ezer Ft.
-
Ez az összeg jelentéktelen az esetleges bírsághoz vagy kárhoz képest – megéri inkább kötni.
-
Ezért, ha kérdéses, hogy a jármű megfelel-e a kritériumoknak, inkább megkötné a biztosítást.
Mit tegyél Te e‑bike-osként?
-
Ellenőrizd a jármű nettó tömegét és tervezési sebességét.
-
Ha > 25 kg plusz > 14 km/h, vagy ≤ 25 kg és > 25 km/h, akkor kötelező a kgfb.
-
Ha pedig gázkar van, vagy tisztán motorral megy – akkor is kötelező.
-
Köss biztosítást, ha kétséges – az éves pár ezer forint védelemhez képest aprópénz.
Összegzés egy táblázatban
Feltétel | Biztosítás szükséges? |
---|---|
Tömeg > 25 kg & tervezési sebesség > 14 km/h | Igen |
Tömeg ≤ 25 kg & tervezési sebesség > 25 km/h | Igen |
Gázkar vagy motoros hajtás pedál nélkül | Igen |
Más esetek – alacsony tömeg, sebesség ≤ 25 km/h, pedálos rásegítéssel | Nem szükséges |
További bizonytalanságok
-
A végleges KRESZ módosítás még nem történt meg – ezért jelenleg inkább jogi- és kockázati alapú döntésként érdemes biztosítást kötni.
-
Még ha hivatalosan nem is kérik, a biztosítás pár ezer forintért jogi védekezést nyújt, főként bírság vagy baleset esetén.
Végezetül
Ha e‑bike-od gyorsabb, nehezebb, vagy gázkarral is működik, akkor kötelező biztosítást kötni rá – a MABISZ előírása szerint 2024. július 16. óta. Ha nem teljesíti a kritériumokat, akkor elvileg nem kell, de indokolt lehet a védelem miatt. Ez az egyik legolcsóbb módja a nyugodt közlekedésnek.