Az elektromos kerékpár vízállósága – Mire elég az IP54 védelem?
Mit jelent az IP54 védettség, ha az elektromos kerékpár vízállósága a kérdés?
A Samebike IP54 védettségi osztályba tartozó bringái remekül kiszolgálnak nem csak hazai, hanem általában európai klimatikus viszonyok között, tehát a télen nyáron megszokott éghajlat alatt. Nézzük, mit bír, ami IP54 védettséggel készül és mi az, amitől óvni érdemes!
Az IP-védettség egy nemzetközi besorolási rendszer, ami a különböző műszaki eszközök, berendezések elektromos részeinek védelmére szolgáló burkolatokat, tokokat osztályozza. Az osztályozás szempontja a szilárd anyagokkal, tehát a porral szembeni, valamint a víz elleni védelem mértéke. Amennyiben az IP-t három számjegy követi (vagy X és számjegyek kombinációja), ott a mechanikai szilárdságot is tesztelték. Ezzel a jelzéssel az elektromos kerékpár vízállósága remekül megadható.
A besorolásnál az első számjegy a szilárd tárgyak bejutása elleni védelmet írja le egy 0-tól 6-ig terjedő skálán, a másik pedig a vízállóság mértékét, ezt azonban már egy 0-tól 9-ig számozott skálán. Esetünkben ez hivatalos meghatározással (IP54) így néz ki:
5: Kifejezetten magas porállóság. Szálló por, fölvágódó homok, föld, gomolygó füst tehát aligha fogja tönkretenni az ebike elektronikáját. Persze van az a szint, ahol az 5-ös védelem már kevés lehet, de megnyugtathatunk, olyan körülmények között (például egy homokviharban kerekezve) a tüdőd sokkal hamarabb fog kikészülni, mint szeretett e-bringád!
4: Átlagos, kielégítő vízállóság. Másként megfogalmazva, az ebike minden irányból védett a fröccsenő vízzel szemben, tehát esőben vagy a betonon megálló pocsolyákon áthajtva is megbízhatóan teljesít.
Az IP 54 védelem mit jelent a gyakorlatban?
Az IP54 besorolású elektromos kerékpár vízállósága elég ahhoz, hogy egy nyári zivatart meg se érezzen a bringa, de ha a tóba dobással szabadítanád meg az út porától, azt már nem állja ki. Vagány dolog esők után belerongyolni a pocsolyákba, de az ilyesmi az autók alvázának sem tesz jót, szóval, ha van rá mód, inkább kerüld ki ebike-al is. Hagyományos kerékpárral sem feltétlenül jó ötlet, mivel általában nem látszik, mi van a víz alatt, és éles fémdarabtól mély kátyúig sok minden lehet. Ugyanakkor nincs baj, ha áthajtasz egy-egy tócsán, vagy vékony vízréteg borította területen tekersz át rövid ideig, és a vízátfolyásoktól sem kell tartanod. A lényeg, hogy a motor ne merítkezzen meg bennük. Amennyiben rendszeresen kis patakokon, erecskéken tekernél át, vagy hasonlóan komoly megmártózásoknak szeretnéd kitenni újdonsült elektromos eszközödet, akkor speciális darabot kell választanod, olyat, ami kimondottan az efféle nedves örömökre készült.
Elmondhatjuk, hogy Magyarországon és úgy általában a nálunk tapasztalható időjárási körülmények közt bárhol elegendő az elektromos kerékpár számára az IP 54 védelem. Nyugodtan elindulhatsz vele egésznapos túrára, használhatod esős napokon is, és bátran hazajöhetsz egy tavaszi zápor kellős közepén a munkából. Csak arra ügyelj, hogy kimondottan zuhogó esőnek, monszunszerű felhőszakadásnak ne tedd ki a bringát. Igaz, az igazán brutális özönvízben nemhogy tekerni, sokszor autózni sem lehet. Ha mégis ilyen extrém mókákra vágysz, akkor olyan darabokat keress, ahol az elektromos kerékpár vízállósága IP67 vagy IP69.
Az elektromos kerékpár vízállósága és a tisztítás, tárolás kérdése
Az IP54 védelem, mint írtuk, a fröccsenő víz ellen véd. A magasnyomású mosó vagy a vízbe merítés messze nem vízfröccsenés, jóval több, mint egy kis vízpermet. Ha lemosnád a bringád, akkor inkább egyszerű, kézi megoldást válassz: nedves rongyot. A magasnyomású mosás nem csak az elektronika szempontjából kerülendő. Az erős, apró résekbe is benyomuló vízsugár kinyomja a különböző kenőanyagokat is a mozgó alkatrészek közül, így még a hagyományos bicikliknél is gondot okozhat.
Azt ugye mondanunk sem kell, hogy az elektromos bicikli tárolásánál figyelembe kell venni alapvetően a bicajok tárolásának szabályait és az elektromos eszközök tárolási igényeit is. Egyetlen biciklinek és egyetlen elektronikának sem tesz jót a magas páratartalom és az ázás. Ebike esetén az akkuval is érdemes foglalkozni, jó, ha télen nem hagyod fűtetlen helyen, feltöltetlenül. Mielőtt eltennéd bicajod télire, töltsd fel az aksit (aksikat, ha tartalékod is van) kb. félig, vedd ki és hadd teleljen át szobahőmérsékleten a lakásban! A többit hagyhatod a tárolóban, garázsban, lépcsőházban, de tartsd szárazon, mert az elektromos kerékpár vízállósága nem azt jelenti, hogy hónapokig csöpöghet rá a víz vagy büntetlenül gőzölhető valamilyen szellőzőn át.